Mijn eerste week/eerste indrukken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Leonie Wijers - WaarBenJij.nu Mijn eerste week/eerste indrukken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Leonie Wijers - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week/eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Leonie

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo iedereen!

Ten eerste: Het gaat echt goed met mij en het leven is hier geweldig! :D

Laat ik beginnen bij het begin.
Op maandag avond vloog ik naar parijs en had ik daar een overstap wat ik best wel spannend vond, want het was mijn eerste keer alleen vliegen met overstap. Maar alles is goed gegaan en gelukkig was het niet zo druk op parijs en kon ik zo doorlopen naar de goede gate.
Om half 12 's nachts vertrok mijn vlucht vanaf Parijs naar Kaapstad. Ik zat in het midden en ik had samen met 1 ander meisje 4 stoelen voor ons (dus 2 in het midden die waren leeg) Dus toen dacht ik: Ik ga zo lekker liggen en dan kan ik slapen. We kregen nog wat te eten en daarna heb ik nog een stukje film gekeken, want ik kon nog niet echt slapen, vanwege de zenuwen. Maar helaas... voor ik het wist lag het andere meisje al in het midden. Dus ik heb helaas maar iets van 2 uur geslapen de hele vlucht.
Eenmaal daar aangekomen in Kaapstad kreeg ik m'n stempel in m'n paspoort *jeej*!
Daarna moest ik nog een stukje wandelen en kwam ik bij de poortjes waar ik doorheen moest en zag ik eerst echt 6 bordjes zonder mijn naam er op.. maar toen ik wat verder door liep stond daar iemand met mijn naam en Nathalie erop. Dat was een meisje dat ook in hetzelfde vliegtuig zat als ik.
Eerst werd Nathalie naar haar gastgezin gebracht en daarna ik.

Toen ik bij mijn gastgezin was kreeg ik al gelijk een lekkere sandwich met kaas, tomaat, sla en kip.
Het gezin is heel aardig, mijn gastouders kunnen goed Engels. Ze hebben 4 kinderen, waarvan de jongste 2 maanden oud is. De andere zijn 6, 4 en 2 jaar oud. De moeder werkt niet meer, vanwege alle kinderen en de vader werkt wel, maar ik weet niet meer precies wat hij doet.
Na mijn heerlijke sandwich heb ik een douche genomen en ben ik even gaan liggen en ik was zo weg binnen 2 minuten :P Ik was erg moe van mijn vlucht.
Er zijn 2 andere meiden bij mijn gastgezin en ze heten Julina en Maryse. Julina komt uit Duitsland en Maryse uit Nederland.
Rond half 7 gingen we aan tafel. Tasneem (moeder) had rijst, aardappels en pittige gehakt gemaakt. De schoonmaakster die eet ook elke avond mee en de kinderen eten meestal op de bank en niet aan tafel. Maar dat doet ze eigenlijk een beetje express zodat wij met haar kunnen praten en de kinderen niet overal door heen praten :P

Woensdag had ik mijn introductiedag samen met Nathalie en Heinrich, ik werd netjes opgehaald van mijn gastgezin door iemand van Projects Abroad en Ashwin heeft mij mee genomen naar het hoofdkantoor van Projects Abroad. Eenmaal daar heb ik wat algemene uitleg gekregen over een treinkaartje, en over een paar verschillende mensen die werken op het hoofdkantoor. Eenmaal toen de andere 2 er ook waren hebben 3 verschillende mensen van kantoor een heel verhaal verteld en ook heel wat dingen dubbel, maar dat is alleen maar goed, nu zit het wel in m'n hoofd denk ik na 1000 x te hebben gehoord dat ik na 18 uur niet meer alleen de straat op mag :P hahaha!
Na alle verhalen op het kantoor zijn we gaan lunchen in een grote shopping mall en de organisatie heeft woensdag al onze eten en transport betaald! Erg netjes & goed!! :)
Na de lunch zijn we naar een telefoonwinkel gegaan voor degene die een goedkope telefoon nodig hadden of voor als je alleen een simkaart nodig had, zoals ik.
Daarna heb ik nog wat zonnebrand gekocht (ja ik was zo dom om het in mijn handbagage te stoppen, maar kwam er gelukkig op tijd achter :P ). En daarna heeft Ashwin mijn weer naar huis gebracht.
Ik merk dat veiligheid bij Projects Abroad op nr 1 staat en dat is heel fijn! Ik voel me erg veilig en goed bij hun, alles is echt heel goed georganiseerd! Zo word ik ook elke werkdag van mijn huis naar werk gebracht en ook andersom, na werk weer opgepikt en voor mijn huis afgezet! Zo don't worry about me! I'm fine here! :D

Donderdag was dan mijn eerste werkdag! Mijn werkdagen beginnen met dat ik rond 9 uur word opgehaald bij mijn gastgezin en dan rond half tien ben ik bij de dagopvang.
De dagopvang begint om half 7 en is open tot 5 uur. Maar vrijwilligers werken van 9 tot 15 uur. En op vrijdag van 9 tot 12 uur.
De dag begint met een 'class', en dan doen we activiteiten waar de kinderen van leren. Alleen is het niet altijd leren. Zo hebben we handafdrukken gemaakt van zand, eerst lijm op de handjes, handje op het witte papier en dan zand erover. Het was leuk om te zien hoe ze dat daar doen.
De cresh waar ik zit is denk ik best groot, je hebt ook echt wel kleinere en armer. Bij mijn dagopvang zitten kinderen van 1 jaar tot 6 en er zijn 3 verschillende ruimtes. De 1e is voor 1-2 jaar, de 2e voor 3-4 jaar en de laatste is voor de kinderen van 5-6 jaar. Ik zit samen met Heinrich bij mij dagopvang en Heinrich staat bij de kinderen van 3-4 jaar en ik sta bij de kinderen van 5-6 jaar.
Rond 12 uur krijgen de kinderen een 'snack' en dat is een bakje met rijst en wat vlees of iets, ik weet niet precies wat erin zit. Ik heb het ook geproefd en het is erg lekker! hihi!
Daarna gaan alle kinderen slapen van half 1 tot half 3. Ook de kinderen van 5-6 jaar moeten perse slapen. Ik vind dat best moeilijk om te zien, want als ze niet gaan slapen dan roepen ze steeds: go sleep sleep sleeep!!!
Ze slaan de kinderen ook als ze iets verkeerds hebben gedaan of als ze liegen, en ze mogen niet huilen, want het is hun eigen fout. Best hard to see that! Maar de meeste kinderen huilen niet als ze worden geslagen, want het is al 'normaal' voor hun.
Verder is er een best kleine buitenspeel ruimte en gaan de groepen omstebeurt naar buiten, want samen kan niet. En bij mijn klas is het zo dat ze pas naar buiten mogen als iedereen klaar is met de activiteit die we hebben gedaan.

Verder een paar dingen die heel opvallend zijn is dat hier de blackberry nu helemaal in is! Iedereen heeft er een als je in een minibus zit. En je hoort hier vaak een van de eerste nummers van Neyo.. (ik weet de titel even niet..)
Verder zijn alle afrikanen echt super aardig en als ze je zegt dat je van Nederland komt, gaan ze gelijk Afrikaans tegen je praten, is heel grappig, want je kan het werkelijk verstaan als ze langzaam praten en andersom verstaan zij ons ook.

Vrijdag zou ik na werk misschien naar het strand gaan met mij andere 2 huisgenoten, maar dat is niet gelukt, want de planning liep iets anders dan we dachten en uiteindelijk zijn we naar Wynberg gegaan en naar een supermarkt geweest en een grote mall daar. Eenmaal rond 17 uur zijn we weer richting huis gegaan, want je moet hier om 18 uur thuis zijn. En ik zal jullie vertellen waarom: na 18 uur is het niet meer veilig op straat. Dan komen de mensen die veel stelen enzo. So after 18 it is not safe!

Zaterdag zijn we met z'n 4e (ik, mijn huisgenoten en Heinrich) naar de Biscuit mill geweet, dit is een grote tent met echt heeeeeeel veeeel verschillend eten! Het is zo geweldig daar! We hebben daar wat gegeten en nog wat gekeken in wat winkels. Daarna zijn we naar de greenmarkt geweest en dat is echt in Kaapstad en is er alleen op zaterdag, elke zaterdag. Daar hebben we over de markt gelopen en nog wat gedronken en ik ook nog wat gegeten en daarna zijn we naar Waterfront gelopen, onderweg kwam een jongetje ons achtervolgen vragend naar geld en hij bleef lang volhouden, maar uiteindelijk is hij terug gelopen, want wij gaven hem natuurlijk niks! We hebben daar foto's gemaakt van de haven en nog veel meer :P hahah! Daar zijn we ook nog naar een mall geweest en hebben we lekker op een bankje gezeten in de zon. Daarna daar gegeten bij KFC (helaas had niet iedereen zoveel geld mee voor een luxe maaltijd) en rond 20 uur zijn we naar huis gegaan met een taxi. Na 18 uur kan je niet meer met de trein of de minibus, alleen nog met een taxi. (het kan wel, maar het is niet veilig voor ons)

Zondag zijn we naar een Braaibraai party geweest! En niet zomaar een.. In een township!! Het was zooo cool om te zien hoe dat hier gaat en dan ook nog in een Township. Het heet Mzoli's en is heeel populair in de township waar ik ben geweest. Het was erg druk en harde muziek, afrikaanse maar ook gewoon de Amerikaanse (top 40 in ned) Helaas had ik zondag last van mijn buik, dus ik heb niet veel gegeten bij de barbeque. Rond 16 uur werden we weer opgehaald door een busje en zijn we netjes naar huis gebracht.

Koemend weekend is er een Garden Route die ik waarschijnlijk ga doen, dus dan zal ik niet op internet kunnen komen! Het begint vrijdagmorgen om 3 uur (of wel don nacht) en het is dan tot zondag. Dan ga ik de echte leeuwen, olifanten, panters enzo zien en ik kan dan ook bungeejumpen! En nog veel meer!!

Ik kan nog veel meer vertellen, maar ik heb helaas nog maar 5 minuten. Ik zal wat foto's uploaden! (ik moest mijn hotmail veriferen om online te kunnen komen op skype en ik had mijn gewone mobiel niet bij mij.. Dus ik hoop morgen ff op skype te kunnen komen!! Sorry iedereen!!!

xxxxx

  • 10 Maart 2014 - 17:07

    Lionne:

    Hee Leonie,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    erg leuk om je verhalen te lezen en ik hoop je snel te spreken op skype.

    xxx

  • 10 Maart 2014 - 17:48

    Lida:

    Mooie verhalen en fijn dat je het naar je zin hebt, grotjesLida

  • 11 Maart 2014 - 00:58

    Mam En Pap:

    Lieve Leonie,
    Jammer dat ik je gemist heb op Skype. Fijn dat alles ok is daar! Wat een verhalen klinkt heel gaaf allemaal en het is goed voor je Engels merk ik al! Pas een beetje op met sla enzo: dat is in kraanwater gewassen en kunnen wij niet goed tegen, vandaar je buikpijn. Je mag ze wel een lesje pedagogiek leren met dat slaan! Dat is echt raar. Fijn dat je niet alleen bent en veel aanspraak hebt. Veel plezier! kus, mam en pap

  • 17 Maart 2014 - 13:22

    Mary:

    Hoi Leonie

    Wat een mooie verhalen!
    Leuk dat je een groepje hebt waar je dingen mee kan ondernemen.
    Vervelend dat je buikpijn had, hopelijk krijg je er verder geen last van.
    Ai, kinderen slaan. Vind je het niet lastig om daar mee om te gaan?
    Nou lieverd, geniet, geniet en geniet!!!

    Kus van Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 4777

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 28 April 2014

Vrijwiliigerswerk in Zuid-Afrika, Kaapstad

Landen bezocht: