Mijn droom komt uit! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Leonie Wijers - WaarBenJij.nu Mijn droom komt uit! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Leonie Wijers - WaarBenJij.nu

Mijn droom komt uit!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

16 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello everybody!

This week is.. Ooh wacht in het Nederlands :p ik schrijf Engels, hoor engels, lees Engels, praat Engels... Hahaha
Oke deze week was weer heel anders dan vorige week, maandag deden we in de ochtend twee activiteiten met de kinderen en waarvan een iets met knippen was. Er waren werkelijk maar 3 scharen in de hele dagopvsng en daarmee moesten 30 kinderen het doen. En toen gebeurde het... Er brak 1 schaar.. Toen waren er nog 2 schren voor 2 groepen.. Iedere groep dus maar 1 schaar.. Je kan wel begrijpen dat de kinderen lang op elkaar moesten wachten tot ze konden knippen (de andere activiteit was met verf en binnen 3 min af...) helaas omdat alles zo lang duurde hebben de kinderen maar 10 min kunnen buiten spelen, want eerst moeten alle kinderen klaar zijn voordat ze allemaal naar buiten mogen :(
S avonds lekker gegeten en met onze gastmoeder en een andere huisgenoot een kaartspel gespeeld na het eten, was erg leuk! Het spel heet kaartje slaan en je moet slaan als het samen 10 is. Erg leuk!

Dinsdag werden we erg vroeg opgehaald, om 5 voor half negen!(we waren aan 9 uur gewend en waren dus nog niet helemaal klaar voor vertrek, ik ook niet)
Vandaag op werk hebben we wat met tsjirpt gedaan dus in de ochtend heb ik gelijk heel wat shirts uitgeknipt. Ze hadden de activiteit niet voorbereid waardoor de kinderen alweer aan het wachten en wachten en wachten waren. Zo jammer!
Ze hebben ook nog geoefend met hun naam leren schrijven, de andere medewerker had hun naam 1 keer in stippel lintjes geschreven en die moesten ze dan overschrijven en daarna zelf eronder. Was leuk om te zien dat de ene het al kan en de ander er niks van snapt en maar wat strepen zet op t papier ;)
's middags toen de kinderen sliepen heb ik mijn verhaal verteld aan de baas dat ik vanuit thuis geld heb gespaard om iets te kunnenkopen en te betekenen voor de dagopvang, toen ik m'n verhaal klaar was liep ze naar buiten en zei: come come here! En liet mij een buiten stukje zien waar zand lag. Ik dacht dat dat een zandbak was voor de kinderen, maar ze vertelde min dat ze niet genoeg segment en stenen had om het dicht te kunnen maken, Walther zand wat er ligt is vies en niet speelbaar. Ik was blij om te horen dat ik haar kon helpen! Daarna heb ik nog wat andere dingen gezegd zoals scharen, een nieuwe bezem, stoffer en blik voegde ze zelf toe en toen had ik nog een optie om insteekhoesjes te kopen, want de kinderen hebben hier een map waar ze al hun knutsels in bewaren, alleen sommige hebben 1 mapje en sommige hebben helemaal geen mapje. Dus ik hoop volgende week het segment en de stenen te kunnen kopen en daarna kijk ik hoeveel geld ik over heb voor de rest > maar mijn droom komt dan nu toch werkelijk uit! I'm so happy!
Na werk ben ik samen met Heinrich richting Kaapstad gegaan en we hebben daar een stads wandeling gemaakt die de Bo-kaap heet, allemaal kunst en oude gebouwen gezien en de graven van de slaven. Was een mooie en leuke wandeling! Tot slot hebben we de gekleurde huisjes gezien die heel populair en bijzonder zijn! Dit is omdat toen er oorlog was de arme het zat waren dat ze altijd kleurloze kleding moesten dragen en daarom besloten ze toen hun huis een kleur te geven om wel op te vallen.
Tot slot zijn we naar longstreet gelopen en hebben we bij Mama Africa gegeten, dit is een typisch Afrikaans restaurant. Ik heb hier heerlijke Afrikaanse bobotie gegeten! Heinrich had allerlei verschillende soorten vlees ban dieren waaronder krokodil! En ja ik heb ook een stukje krokodil op, was lekker! De volgende keer ga ik dat ook bestellen! Was met krokodil, springbok, struisvogel en nog meer!

Woensdag was mijn eerste woensdag en deze was echt heel leuk! In de ochtend zijn we naar een klein gebouw gelopen met de kinderen en binnen kregen ze een naam kaartje en werden ze in groepjes van 4 verdeeld per tafel. Aan elke tafel kwam een volwassene te zitten en die ging les geven! Op wie ochtend gaan de kinderen dus naar school! Zo ontzettend leuk en goed om te zien! Het is wel maar een uurtje, maar de kinderen zijn heel enthousiast en leergierig! Vandaag hadden ze de letter T geleerd en allerlei dingen mee gedaan. Verder had ik in de middag na werk niet zoveel gedaan want had de nacht ervoor (di avond dus) niet zoveel geslapen. Maar s avonds om 21 uur werden we opgehaald door Tyrin, hij rijdend en de andere vrijwilligers samen met z'n vrouw elke dag naar de township. We gingen een avondje stappen in Kaapstad! Dat moet natuurlijk ook gebeuren! We waren ongeveer met 15 man. Eerst zijn we naar een cafe genaamd Stones geweest, want daar is Happy hour van 11 tot half twaalf en van twaalf tot half een, ja ze hebben hier halve uren happy hour! Daarna zijn we nog naar een andere kroeg geweest, maar hier draaide ze alleen maar hardstyle.. Ik kam t best even horen maar niet een hele avond. We hebben wat buiten gezeten en om 2 uur zijn we naar buiten gegaan en ook richting de bus die ons kwam ophalen (Tyrin again). Was leuk om wat te zien ban t nachtleven hier! Next wensday again! Hihi

Donderdag ben ik natuurlijk gewoon weer naar werk geweest, dus ik had een korte nacht (van half 4 tot half 8 geslapen) again. Vandaag op werk ging een kleiner groepje kinderen naar school, maar ik was er pas laat dus ik bleef achter bij de dagopvang met de overige kinderen. Eenmaal toen de à dere terug waren hebben ze weer hun naam geprobeerd te schrijven, veel herhalen, daar leren kinderen van!
Vervolgens heb ik een klein lesje gegeven over de letter T en M. Ik heb woorden met een T opgeschreven en met een M. Toen heb ik alle woorden gezegd alleen van de t en zij moesten de woorden herhalen gelijk nadat ik het woord had gezegd. Na het rijtje 3x te hebben opgenoemd ben ik langs de kinderen gegaan en gevraagd of ze een woord wat begint met de t kunnen opnoemen van het lijstje en dat ging werkelijk heel goed! Ze leren snel! Daarna heb ik hetzelfde gedaan met de letter M. Na alle concentratie heb ik liedjes met ze gezongen, ze vinden het liedje hoofd, schouders, knie en teen heel leuk!! Daarna een spelletje gedaan dat ik zei wat ze moesten doen of aanraken, zoals touch your eye, head enz of go sit and stand up en jump. Ze vonden het spel werkelijk fantastisch! :) tot slot zijn we lekker halfuur naar buiten geweest waarna de kinderen gingen slapen. In de pauze heb ik leuke ges
Rekken gehad,er de andere medewerkers en ze hebben geleerd dat je in Europa de euro hebt en nu willen ze die heel graag zien! Dus maandag neem ik die mee en kunnen ze het verschil zien! Eenmaal thuis ff naar de supermarkt geweest met een nieuw huisgenoten, genaamd Nathalie en daarna heb ik ff twee uur geslapen, ik was erg moe na twee nachten met vier uur slaap (A)

Vrijdag was het busje weer op tijd om half negen, maar deze keer waren wij ook allemaal op tijd klaar! Hahaha! Vandaag water op de dagopvang op mijn groep een pyjama party! Alle kinderen waren in pyjama en badjas en ja ik had ook m'n pyjama mee genomen! De kinderen moeten 15 rand betalen voor het feestje, want daar word dan wat lekkers van gehaald voor in de middag. Ze kregen een puntbroodje met een knakworstje en ketchup en limonade! Ze genoten ervan! Voor de lunch hebben de kinderen heerlijk met blokken en Lego gespeeld, hadden ze alle andere dagen nog niet gedaan in de tijd dat ik er was.
Na werk ben ik samen met mijn twee andere huisgenoten naar het strand geweest in St. James, is echt een heel mooi strandje en wind vrij, omdat er een grote berg voor staat. We hadden het strand letterlijk voor ons alleen, niemand was daar! Heerlijk!

Zaterdag heb ik ook niet uitgeslapen, maar ging de wekker weer vrolijk om half 8! Maar niet voor niets! Ik en twee andere huisgenoten hebben samen met nog meer vrijwilligers de peningsula tour gedaan. Dit is een tour langs de kust en naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika, Kaap de goede Hoop! Eerst zijn we naar Houtbaai geweest, hier ideeën haven en om t hoekje is een eilandje genaamd zeehonden eiland. Niet alleen daar, maar ook al in de haven zwommen een paar zeehonden! We gingen met een kleine Ferry of een grote boot naar het eilandje toe.. Omg wat is dat ontzettend mooi en bijzonder! Gewoonten eiland met alleen maar zeehonden! Denk wel 1000! De boot lag tien minuten stil, zodat iedereen foto's kon nemen. Eenmaal terug zijn we eenmaal weer terug op land zijn we door gereden naar Simon's town. En hier hebben wede pinguïns gezien, het was een klein parkjemaar met alleen maar pinguïns! Zo gaaf en mooi weer! Eenheid waren ook echt heel veel pinguïns! Ik heb heel wat foto's genomen! Daarna zijn we door gereden naar Kaap de Goede Hoop. In het park hebben we eerst wargeesten, daarna zijn we naar de vuurtoren geklommen boven op de berg, dat is een pittige wandeling! Daarna toen we naar beneden gingen hebben we nog een stuk gelopen maar een ander uitzichtpunt en toen we vanaf daar naar beneden liepen en helemaal beneden waren hebben we het punt bereikt: het meest zuidelijke puntje van Afrika! Er staat een bord met de tekst in t Engels en Afrikaans: het meest zuidelijkste puntje van zuid Afrika. Was erg leuk deze dag!

En dan nog vandaag! Weer de wekker om 8 uur deze keer. Geen uitslapen voor mij! Vandaag heb ik met 3 andere jongens die ook vrijwilligerswerk doen de bustour gedaan, in een dubbele bus, een rode! Bij Cambs bay zijn we uitgestapt en omg wat is dat een mooi strand! Dit strand ligt aan de andere kant van de tafelberg, dus die heb ik ook gezien nu! We hebben geluncht en gelopen over het strand en zijn vervolgens weer terug in de bus gegaan. Daarna zijn we bij greenpoint uit gestapt en hebben we door het greenpoint park gelopen! Erg mooi, vol met bloemen en natuur en veel gras en mensen die aant picknicken zijn. Even rust en natuur, even nietjes gevoel of je in een grote stad bent! Was heerlijk tot dat het gebeurde..... Ik was een bordje aan het lezen met wat info en toen viel er opeens een klodder op m'n schouder... Aaah het was vogelpoep! :0 ik heb dat nog nooit gehad tot vandaag :p gelukkig hadden we water en tisseus. Daarna zijn we even naar het Wk stadium geopenbaard 2010 en hebben wat gekeken daar.
Tot slot zijn we s avonds gaan eten bij Waterfront, in een heerlijk restaurant met goede bediening, maar vooral goede vis! Ik had verrukkelijke zalm! Het was een stuk zalm met sla er omheen gerold en bladerdeeg er omheen, was zo lekker! Echt intens genoten van de lekkere zalm.
Om 21 uur was ik thuis en heb ik gauw een douch genomen en m'n haar gewassen! Hahaha!

Als je hier met een mini bus wilt gaan, weet je nooit hoelaat hij weggaat, want hij wacht net zo lang tot hij vol genoeg of vol is. En bij de trein hebben ze een tijdschema alleen komt de trein nooit op tijd :p alles rustig aan hier: Afrikaanse tijd!
Morgen ga ik in de avond de lion's head beklimmen en van do tot zondag de garden route doen en dan ga ik echt de wilde dieren zien, bungee jumpen en nog wel meer! Volgende week word pok weer drukke week met veel dingen!

Verder kan ik helaas geen foto's op m'n blog zetten via de iPad.. Sorry opa en oma die geen Facebook hebben! Ik hoop dat de andere jullie de foto's laten zien!
Van afgelopen week zal ik morgen of di foto's op fb zetten!

Voor nu: slaap lekker!

Xxxxx Leonie

  • 17 Maart 2014 - 10:38

    Marlene Simoons:

    Wow, wat een geweldige verhalen Leonie en wat goed dat je iets voor de kinderen kan doen met je geld! Super goed hoor! Wat leuk dat je zoveel van het land ziet en al gezien hebt, zeehonden, pinguins, Afrikaans eten!. Veel plezier verder!
    ps. zorg wel dat je af en toe vroeg je bed ingaat!

  • 17 Maart 2014 - 13:33

    Mary:

    Het klinkt of je het heel erg naar je zin hebt! Fijn voor je.
    Wat doe je naast het vrijwilligerswerk een hoop leuke dingen.
    Ben echt wezen bungeejumpen? Stoer:), zou ik echt nooit durven.

  • 17 Maart 2014 - 23:33

    Joost Wijers:

    Wat een leuke verhalen en een belevenissen Leonie. Ik merk dat je het naar je zin hebt, geniet er van, al die leuke uitstapjes. Ik hoop dat je plan met de cement voor de tegels uitkomt. Zet je naam maar op de tegels.... Prachtig initiatief van jouw, ik ben trots op je. Knuffel papa

  • 20 Maart 2014 - 15:05

    B.J. Leeftink:

    Lieve Leonie,
    Oma en ik hebben je uitvoerige verslag van je belevenissen met veel plezier gelezen.
    Je hebt blijkbaar een afwisselend bestaan in Zuid-Afrika en je schrijft er heel positief over. Oma Fien krijgt de indruk dat je je daar als een vis in het water voelt.Je hebt blijkbaar een goed contact met de kinderen die jullie onder je hoede hebben.
    Maar je hebt ook veel leuke uitjes o.a. naar Kaap de Goede Hoop; daar zijn wij ook geweest.
    Kaapstad heeft vele en mooie bezienswaardigheden, waarvan je kunt genieten.

    We wensen je verder nog een goed verblijf en zien je volgende berichten met belangstelling tegemoet.

    Lieve groeten van oma Fien en opa Ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 4748

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 28 April 2014

Vrijwiliigerswerk in Zuid-Afrika, Kaapstad

Landen bezocht: